Marknadens preferenser och beslutskriterier förändras över tiden. Dessutom möter de flesta företag idag flera delsegment med olika affärslogik och därmed behov av olika affärsmodeller. Mot detta står värdet av att minimera antalet affärsmodeller och låta dem verka över en så pass lång tid att organisationen hinner lära sig att effektivt utnyttja dem. En medveten strategi kring vilka affärsmodeller som ska finnas, hur dessa ska implementeras, förvaltas och användas, bidrar kraftigt till möjligheterna att skapa konkurrenskraft.
Diskrepans uppstår alltid i någon utsträckning mellan den egna och marknadens bild av verkligheten. Att identifiera diskrepanserna och aktivt värdera värdet av att undanröja dessa är ett viktigt steg i en effektiv affärsutveckling, för ökad affärsmässig verkningsgrad. Det finns dock inget värde av en aldrig så bra affärsmodell om den inte är effektivt implementerad i organisationen, på ett sådant sätt att dess användare förstår modellens värde och upplever hur den stödjer dem i att göra affärer. En lyckad implementering tar sin utgångspunkt från en strategisk enighet från ledningen. I vissa frågor är det absolut tvingande att ledningen är helt överens samt att kommunikationen är samstämmig.
Copyright © 2019
Clearmaker AB | Hanna Nilssons väg 3, 17668 Järfälla | 070 3776515
Copyright © 2012 Clearmaker. Alla rättigheter reserverade.
Det var allt, tillbaka till sidans topp!
Denna hemsida skapades med Hemsida24